onsdag den 15. juli 2015

Sommerferie med børn - er det noget særligt?

SÅ er den sgu gal igen! Eller det har den nu være længe, men jeg blev lige mindet om det for få minutter siden.
Det er det evigt tilbagevendende problem: ferie med børnene. Det i sig selv lyder jo i mine ører ikke som noget særligt, men det kan jeg forsikre jer at det er!
Jeg var slet ikke klar over at det er et reelt problem, sådan at holde ferie med sine børn, men jeg skal da ellers love for jeg er blevet gjort opmærksom herpå!

FØR alle almindelige ferier (sommerferie, vinterferie, efterårsferie, påskeferie - og hvad der ellers er af ferier og "skæve helligdage") debateres der som regel hidsigt om hvor længe "man" skal holde ferie med sine børn, og bestemt ikke mindst HVORDAN!
Da jeg var barn, og det er fandme mange astronaut-is siden, der holdt jeg SAMMENLAGT ferie med mine forældre TO uger OM ÅRET! Jojo, "eksperter" vil nok forklare, at det er DERFOR jeg er blevet "sådan"...
Men mine forældre var selvstændig erhvervsdrivende - godtnok med egen virksomhed fra vores hjem - hvilket betød at jeg så heller ALDRIG var alene hjemme, hvilket i de højere klassetrin ikke var decideret attraktivt.
MEN selvom de var hjemme AL TID, så arbejdede de også AL TID, eller de sov mellem kl. 00:30-06:00, men de har sgu aldrig været sådan nogle der tog mig med på en legeplads, med pizzasnegle og hjemmelavet saft. Tror i øvrigt ikke pizzasneglen var opfundet på den tid. Dengang var hele verden min legeplads - jaja I know, men det lød sgu da godt... Og allede andre børn i området, hvis forældre (heller) ikke tog dem med på legepladsen (der var heller ingen lageplads i Hune i 80'erne) dem legede jeg med fra morgen til aften.

Jojo, bevares... Jeg var hjemme fra instution i ALLE ferier - mener jeg... Men fandme ikke for at blive nurset og have "nærvær" med mine forældre! Og hallå! De somre jeg havde som barn var verdens bedste! Måske netop fordi mine venner OGSÅ "bare" var hjemme, uden at skulle foretage sig "nærværende" ting med deres forældre?

Mine forældre var ikke mine "venner". Mine forældre var en praktisk anordning, der satte mad på bordet, sørgede for jeg havde (rent) tøj på kroppen, satte et plaster på i ny og næ og gav mig en hest!
Mine forældre var dem jeg havde styr på hvor var, når jeg føjtede rundt.
Mine forældre havde ikke smartphones, men aviser og regnskab om aftenen. Ikke at det var nemmere at trænge igennem avis-skjoldet, men det var sådan det var. Nogle gange fik jeg lov at "hjælpe" min mor med at stemple cheks, og jeg fik lov at trykke på knappen på kasseapparatet, når min far gjorde kassen op ved lukketid.

Jeg skal ikke gøre mig klog på børns behov i dag, men jeg ved bare at "man" er en decideret DÅRLIG forælder, hvis man ikke mindst én gang i en efterårsferie eller vinterferie har ladet sin krop synke ned i andres numsevand i svømmehallen, mindst én gang har betalt 200,- for en mellem popcorn i biografen og/eller mindst én gang har tilsværtet sit hjem i os efter den ene eller anden form for bagning. Og de børn der aldrig har været i Lalandia tør jeg slet ikke tænke på hvordan vil klare ærterne når de bliver voksne! Men risikoen for de slet ikke kan lide ærter, er også rimelg stor, fordi de formentlig ikke er blevet præsenteret for dem, efter en afvisning herom da de var 3 år gamle...

Nu holder de fleste sommerferie. Og jeg skal da lige love for at debatten har været rødglødende!
Er I klar over at der rent faktisk er nogle børn i Danmark, der IKKE ENGANG skal til udlandet?!?!
Er I klar over at der rent faktisk er nogle børn i Danmark, det IKKE ENGANG skal på ferie med deres forældre OVERHOVEDET? - men "bare" skal være hjemme??? Og er I klar over at nogle af de forældre IKKE ENGANG tager de STAKKELS børn med ud på en legeplads?!?! - eller bager pizzasnegle?!?!
Der er faktisk forældre i Danmark, der bruger ferien på at bygge om/til deres hus, ordne have eller ordne andre ting de ikke når i hverdagen (muligvis fordi de har et normalt job på 37 timer - og muligvis fordi de bruger deres weekends på at tage børnene med på legepladsen eller bage pizzasnegle med dem)
MEN er I klar over, at børnene ikke tager skade af en hjemme-arbejdsferie? Især ikke de børn der er vant til ikke at blive underholdt i tide og utide.

Jeg har været i Berlin med mine døtre i sommerferien og ikke mindst på camping, så jeg tror jeg har bestået ferie med børn-eksamen. Jeg føler mig i hvertfald som en langt bedre mor nu!

Jeg var faktisk slet ikke klar over at børn havde behov for MINDST 3 ugers sommerferie med forældrene. Jeg holder 2,5 uge med mine børn, fordi de skal på ferie hos deres mormor nogle dage... Er jeg så bagud i regnskabet? Efterfølgende skal de være to uger, eller jeg mener vel KUN to uger hos deres far. Er han så bagud i far-regnskabet på ferie???
Han er nervøs for om de kommer til at kede sig, fordi han netop er den far-type der tager børnene med på en legeplads, måske endda medbringende pizzasnegle - godtnok købt, men alligevel.
Jeg har sagt, at det ikke gør så meget. At de ikke tager skade af at komme ned i tempo.
Er jeg så i minus på aktivitetskontoen? Og kan det minus så evt kompenseres af faderens plus på nærværskontoen?

Kunne man forestille sig, at ferier med børner blevet et så skide stort issue, fordi der sidder nogle teoretikere og kigger på skemaer og grafer - uden en skid sammenhæng og almindelig jordforbindelse, og kreerer behov og uskrevne regler for hvad der spiller og ISÆR IKKE spiller?
Kunne man forestille sig, og det lyder helt blæst det her - det ved jeg, at man ser på hvordan børnene fungerer i hverdagene, og udfra denne adfærd går ind og stiller sig til dommer over hvad der er "rigtigt" og "forkert"? Jaja så er der børn i institutionerne der er trætte om mandagen, men så længe det ikke er fordide har været fulde hele weekenden, så fred sgu da være med det. Vi andre er også trætte om mandagen, og det er helt sikkert på grund af druk og massive tømmermænd!

Jeg ved i hvertfald at jeg er pænt træt af at alle andre mener de skal gå op i hvor kort og lang tid man skal holde ferie og ikke mindst hvordan!

Som sød dame jeg kender nævnte i en ande  sammenhæng, så får jeg sgu lange løg af det her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar