lørdag den 4. juli 2015

Nice device

På det sociale medie Facebook florerer for tiden et billede, hvor to mennesker er adskilt af en smartphone eller tablet, som danner en skillevæg mellem de to i forskellige situationer.
Åhh som det er sigende, og det er jo sådan verden ser ud! Hvor er det skræmmende og så videre og så videre...

I tidernes morgen var det radioen! "Man" troede der i radioen var onde ånder, og at det var dem der formidlede!
Radioen var decideret ondskab, og noget man i den grad skulle tage sig i agt for!

Sååå blev det fjernsynet, og indtil for nyligt, så har det været det medie der har stået for skud i længest tid.
Fjernsyn i gamle dage var MEGET bedre, hvor første program startede kl 17 og om tirsdagen hed det Mellem himmel og jord, altså på nær de dage hvor der var skole-tv med ham der i den brune pullover og gryde håret - eller nårh nej, sådan så de jo alle ud.
Men fjernsynet har, indtil nu, været udskældt og er blevet gjort til det helt store issue i blandt andet børneopdragelse!

Lidt som tegneserier og bøger af og til har været oppe at vende, for ikke at tale om alle de fædre, der gennem 50'erne, 60'erne, 70'erne, 80'erne og et godt stykke ind i 90'erne har gemt sig bag avisen!
De fædre der nærmest har betragtet avisen som et værn mod resten af familien. Helst den avis i det store format, hvor han nærmest kunne drapere sig i helt tyndt, men alligevel pansret og helt lydtæt papir!

Jeg sad som regel med snuden i en bog (om enten heste, eller horror), og min mor var frustreret over hvordan jeg isolerede mig på mit værelse med mine (og bibliotekets) bøger. Hvis jeg dog bare ville komme ned og se lidt fjernsyn med familien...
Senere blev VHS-maskinen alles eje, inklusiv mig for hårdt optjente penge fra mit sommerferiejob - eller resterne af dem. De fleste var gået til øl...

Min mor rystede på hovedet, og slog sig til tåls med, at der måtte være grænser for hvor mange gange jeg gad at se Dødbringende våben.
Hun kaldte mig fjernsynsnarkoman, men var ikke decideret bekymret (i hvertfald ikke over mit forbrug ag fjernsyn - alt det andet kan vi komme ind på en dag vi har rigtig rigtig god tid), men måske var det fordi man ikke var klar over man skulle være bekymret?

Det er kommet til senere. Ikke hos min mor, men hos min generation af forældre, altså de der er forældre på min alder.
Jeg har været med i mange debatter omkring fjernsynsforbrug, og jeg har været bekymret! Mest fordi nogen gjorde mig opmærksom på at jeg skulle være bekymret, og fordi fjernsyn er lige så livsfarligt og ødelæggende som sukker (og nu også gluten og laktose).
Børn bliver inaktive af fjernsyn, idéforladte og asociale! Nårh ja, så bliver de dumme!
Vi fik vejledninger i hvordan vi kunne begrænse vores børns fjernsynsforbrug, vi fik vejledninger i hvor mange minutter der var acceptable for børn i den og den alder, og vi fik vejledninger i hvad der var ok at se.
Havde man børn der ikke så tv, så var man en god forælder, eller en totalt løgnagtig én af slagsen!

Heldigvis har hypen omkring fjernsynsforbruget lagt sig, men kun for at give plads til en ny syndebuk i klassen.

Velkommen til tablets og smartphones!
De nye syndebukke er decideret skyld i at familier bliver amputeret, at børn bliver ja, inaltive, idéforladte og asociale (og dumme).
Smartdevices er i sandhed noget device-fanden har skabt! Og de ikke alene ødelægger vores børn, men de er også skyld i at kærester har et dårligt sexliv eller sågar går fra hinanden, de er skyld i at venner aldrig taler sammen, men i stedet sidder og stirrer ned i skærmen og de er skyld i at man overhovedet ikke oplever verden omkring sig!

Brug af sociale medier kan forårsage fyringer fra visse arbejdspladser, hvis en medarbejder benytter sig af dem i arbejdstiden, på trods af at virksomhede  selv har en facebookprofil.
Forældre poster i ét væk alt det de laver UDEN brug af devices og sociale medier, og pointerer at nu tager de en pause fra dette - men bruger en smartphone til at uploade manifestet på et socialt medie! Skal vi lige lade den stå lidt?

"Jeg slukker for facebook og går ud og læser en bog i solen" uploaded på Facebook...
"Se mig, jeg læser en bog" uploaded på Facebook...
"Se mine børn leger ægte uden brug af elektronik :indsæt billede af børn der leger ægte uden brug af elektronik:" knipset med smartphone og uploaded på Facebook...

Jeg er med på, at Facebook i et vist omfang er attention attention attention, men det er også så mange andre ting.
Det er en lang tråd om ingenting, men med deltagelse af venner bosat i alt lige fra Budapest til Skagen.
Det er en måde at holde, skabe og genetablere relationer og det er en måde at holde sig orienteret på.

Hvis jeg skal vide noget, så googler jeg det på min smartphone. Jeg har godtnok fået tilbudt min mors Lademanns Leksika, men jeg tror ikke det er helt opdateret på stuff.
Hvis jeg vil vide hvordan vejret tror det bliver, så kigger jeg på min vejrapp
Hvis jeg vil vide om jeg har råd til både Summerbird og friske blomster, eller om jeg kun kan få én af delene, så konsulterer jeg min netbank i en dertil indrettet app.

Mine børn ser hører radio, læser tegneserier, læser (sære) bøger, ser tv og bruger smart-devices på livet løs. De lærer engelsk, de bruger deres fantasi og de lærer at begå sig i en (virtuel)verden, som bliver større og mere omfattende, uanset om man vil det eller ej.

På trods af et, i manges øjne, lige lovligt voldsomt forbrug, så kan de både cykle og løbe uden at komme vildt meget til skade. Vi snakker også om ting. Både om store og små ting.
De kan finde ud af at begå sig i flere forskellige sociale sammenhæng og er også rimeligt mentalt intakte - eller så mentalt intakte man kan være, når man har mig som mor.

Det er muligt at verden er blevet et ondere sted, efter www har fået så stor en aktie i vores liv, men i stedet for at forsage det, så synes jeg man hellere skulle forsøge at navigere i det, og give det videre til børnene.

Det er også pisse farligt st køre bil, og det kan gå galt når som helst (det ved jeg jo af alle), me  det har altså ikke fået mig til at skifte humørbussen ud med en hestevogn...

Til gengæld kan vi nu se alt det fjernsyn vi vil...

Er spændt på hvilken syndebuk der skal afløse tablets og smartphones...








Ingen kommentarer:

Send en kommentar