torsdag den 18. juni 2015

It's only rock 'n roll - baby

Da jeg var ung, og det var mange penge dengang, der brugte jeg de fleste vågne timer på et lille spillested, der hedder 1000 Fryd.
Jeg fik en god gedign musikalsk opdragelse og opdagelse, og mine grænser flyttede sig for hvordan man kategoriserer musik. Ikke at det er en decideret god ting, da det er tydeligt, at ikke alle befinder sig indenfor samme grænseværdi på musik som jeg gør. Noget der kan akkumulere en meget anspændt stemning til enhver fest, hvor deltagerne ikke befinder sig i samme musikalske paradigme som jeg gør.

Nu i skrivende stund skydes Copenhell i luften, og jeg kan se på det line up der er i år, at det i mine ører nok nærmere er en "syng med" event med lidt mere guitar og lidt mere trommesolo end de gængse syng med arrangementer.
Ikke desto mindre er jeg lidt hmmm overrasket over mange af de deltagende bands. Dels fordi jeg i min vildeste fantasi ikke troede de eksisterede længere, og dels fordi jeg troede de fleste bandmedlemmer var døde...
Nogle af dem må virkelig være gamle efterhånden, altså de var jo gamle allerede "dengang" - tror jeg... For eksempel PRETTY MAIDS! De har været gamle i evigheder! Og jeg har netop erfaret at de er stand in for et andet band. Pretty Maids på Copenhell alligevel? Troede Copenhell var metal? I min verden er Pretty Maids mere ovre i glam rock genren. Ikke at det er en dårlig ting... Eller jo.

Suicidal Tendencies er i min verden hip hop, bare med lidt mere tempo.

Dog tror jeg at jeg til enhver tid vil foretrække Copenhell frem for Roskilde festivalen. Jeg kan slet ikke følge med på Roskildes line up længere. Tror jeg hører for lidt P3? Og Copenhell tilbyder jo masser af bands fra "dengang". Og så har jeg en naiv idé om at Copenhell ikke lugter så meget af tis (og hippie)... Og den bedste Roskilde festival var faktisk det år - 1994? Hvor det var "store metal og hard core" år. Sepultura lyder altså så meget bedre i bagende sol - hvis man spørger mig...

Har altid haft et soft spot for Monster Magnet, men aldrig tænkt på det som metal? Og den der vindmaskine der er blevet en fast del af scenen... - hvad sker der lige for den? Monster Magnet er et af de bands der i hvertfald ikke er blevet yngre!

Men Pretty Maids alligevel?!?!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar