onsdag den 24. november 2010

Hvem helvede klager man til?

Hvem klager man til over vejret?

Som individ og indbildt selvejende væsen, forventer man efterhånden, at alt skal indrette sig efter hver enkelte og dennes behov. Men hvad er der sket med den almindelige tilpasningsevne, som mennesket, qua dets tilsyneladende overlegne intelligens, burde mestre til UG?

Ja, det ER skide koldt ude, men jeg har en varm vinterjakke. Og et par varme støvler har jeg måske fra i morgen! Og sikke tidligt det bliver mørkt og sikke sent det bliver lyst! -men sådan har det jo været en del år, og jeg tror året i år, er det år den danske menneskehed er parat til at vænne sig til det. -for jeg kan med rimelig stor sikkerhed afsløre, at netop det med de mørke dage, de er nok kommet for at blive 4 måneder af året.

Alligevel kommer det der vinter som en kæmpe overraskelse for DSB år efter år efter år efter år, og resten af den offentlige transport-junta for den sags skyld. Og bilisterne, ja de er jo små individer, som om nogen FORVENTER, hvis ikke FORLANGER, at vejret indretter sig efter dem, for de indretter sig i hvertfald ikke efter vejret. Det ville jo være at hæmme dem som et autonomt væsen! Men så kan man jo så sidde der i grøften, og være autonom og selvstyrende efter en stirrekonkurrence med onkel isslag.

Heldigvis vil der herske enighed om, at det var vejrets skyld! -at man endte der i grøften. Eller en andens skyld, for det var i hvertfald IKKE ens egen skyld! Det er sjældent ens egen skyld, uanset hvad der sker. Det er altid de andres skyld, og derfor kan man med rette sidde på bitterhedens piedestal og kræve oprejsning. Fralægge sig ethvert ansvar, hvis man da har påtaget sig noget ansvar i det hele taget.

Det skal nok gå, og hvis det ikke går, så forventer jeg, at der kommer nogen og redder mig. Eller i det mindste ændrer på vejret!

Jeg har også fralagt mit ethvert (trafikalt) ansvar. Jeg er nemlig blevet en aktiv del af den offentlige trafik-junta. Imod: jeg skal hjemmefra 15-20 min tidligere end vanligt, med mindre jeg skal aflevere yngsten i vuggestuen, så er det hjemmefra på samme tid. For: Jeg skal IKKE aflevere yngsten i vuggestuen og jeg kan sidde og småsove i omkring 20 minutter.

Og det er nu ikke morgnerne der er de værste i den offentlige trafik-junta. Det sande mareridt er om eftermiddagen. Det er ikke en sjældenhed at bussen er adskillige kvarterer forsinket, og jeg kan til stadighed undre mig over HVORFOR det altid er på vej hjem køresygen meler sig...

-Jeg kan forsikre om, at det INTET har at gøre med det der bliver indtaget af undertegnede i løbet af en arbejdsdag, og 2 meter krydderkage med tandsmør er meget Lene Hansson'skt!

Og hvis man alligevel ikke formår at leve efter danmarks tykkeste kostgurus ernæringsdiktatur, så kan man blive repareret på det offentliges regning.
Så ender man på en slags nul, man er kørt over målstregen og har indkasseret 2000,- i et spil hvor man tilsyneladende ikke kan blive slået hjem, selvom det måske ville være et mest hensigtsmæssige. periodekortet til ansvarsløshed bliver betalt og hvis noget går galt, så er det i hvertfald de andres skyld! -men hvem helvede klager man til?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar