lørdag den 30. juni 2018

Så er ferien ligesom igang!

I dag fik jeg sommerferie, og jeg kan godt sige den startede med bål og brand! 
Nok mest brand og ikke så meget bål. I hvertfald ikke som vi normalt kender (og elsker) bål - altså de der bål JEG står for.
Vi sad i Lises have og spiste ovnbagte pil-selv rejer, og drak hvidvin - ikke en decideret ringe start på min TRE ugers sommerferie, da røgen kom som en stille tåge mellem træerne og buskene i haven. Vi tog ikke som sådan notits af den, fordi vi alle var af den sikre overbevisning, at nogen havde gang i et bålfad med lidt for friske grene. 
Det var først da røgen tiltog kraftigt, og vi kunne høre sirener i det fjerne det gik op for os, at noget var helt galt. En voldsom massiv røg steg op fra én af grundene bag den have vi sad i, og den smældende lyd af teglsten der eksploderede gjorde os opmærksom på at huset skråt bagved stod i fyr og flammer! 
Længere oppe fra vejen kunne vi tydeligt se hvordan ilden åd sig grådigt og nådesløst gennem tagspærrene, og de glaserede teglsten slap deres greb, og raslede ned. Flammerne var blevet flere meter høje på ganske få minutter, og der var ikke nogen antydning af at en slukning af infernoet var igang. 
Derfor ringede Maiken 112, for at sikre sig, at der var taget affære. 
Familien havde siddet og spist i haven, og branden, der var opstået på 1. sal, var forråsaget af solen, som formentlig havde kigget lidt for intenst i et spejl, og på den måde have antændt en sækkestol ved at kaste reflekser! 
Det var en helt forfærdelig fornemmelse at stå så tæt på og se andres liv blive ædt op af et vulkanudbrudsagtigt flammehav, der ikke sådan lige lod sig tæmme. Heldigvis kom ingen til skade, og selvom det er alverden værd, så må det være en helt ubeskrivelig forfærdelig følelse af afmagt der indtager én, når man er vidne til noget så ukontrollerbart gå helt amok. Det var virkelig en smagsprøve på elementernes magt man gerne ville have været foruden! 


Hvis det her er standarden for min ferie, så tror jeg gerne at jeg vil på arbejde på mandag, for jeg er ikke helt sikker på at jeg kan holde kadencen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar