onsdag den 30. december 2015

Det der med familie

Man kan ikke selv vælge sin familie - siges der, men det kan man godt - siger jeg.
Man kan også vælge fra. 
Det er jo ingen hemmelighed, at min familie ikke altid er materiale til julehæftet i Familie journalen, men det er det nok de færreste familier der er.

I en årrække har jeg nok valgt en lille gren af min familie fra (ubevidst). Ikke fordi jeg ikke ville dem, men det virkede på en sær krampagtig måde ikke så oplagt decideret at bonde med min 10 år yngre nevø. Når man selv er 20 år, så har man ikke skide mange fælles referencegeundlag med én på 10 år - og slet ikke en irriterende dreng, der KUN interesserede sig for biler - og lidt for plæneklippere...
Heller ikke da han var 20 og jeg 30 år var fællesgeindlaget særligt udpræget.
Største fremskridt var nok, at vi ikke slog hinanden (så meget) mere...

Nu er der igen gået 10 år, og det er som om aldersdistancen mellem ham og jeg er blevet mindre, selvom 10 år stadig er 10 år.
Jeg føler i hvertfald sjældnere og sjældnere trang til at banke ham - mest fordi jeg er pænt sikker på at tabe stort!

Han er blevet voksen - på en måde. Han er blevet kæreste og far! Og som Thomas Helmig sagde (eller var det Claes Anthonsen) "når mænd får børn, så bliver de fædre" (jeg tror faktisk det var Claes Anthonsen der sagse det, mens han meget OCD-agtigt stod og vaskede op)...
Springet fra dreng til mand er stort, springet fra mand til kæreste KAN være stort -for nogen, men springet fra mand til FAR er kvante! Muligvis det største spring i hele mandens liv - eller i hvertfald indtil hans egne børn selv får børn, men udviklingsmæssigt er børnebørn ikke så stort, som det nok er følelsesmæssigt, da man gerne skulle være nogenlunde færdigbagt, når man får børnebørn...

For at blive far, skal man helst finde én der gider at være mor. Selvom man kan meget nu om stunder, så er der (trods alt) stadig ét punkt hvor kvinden er decideret uundværlig.
Min nevø er det min mor kalder "sådan en god dreng" og gode drenge får gode kærester. Min (voksne) nevø har i hvertfald fundet en ret god én af slagsen! 
Det har været dejligt, at få prukket hul på dén del af den familiære byld!
Det har været ret fedt at "udvidde" på familiefronten.
Og jeg glæder mig!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar