fredag den 30. december 2011

Jamen dog... Ryger du ikke??? Hvorfor gør du ikke det?

Jeg har en kær veninde der ikke drikker alkohol! -overhovedet!!! Ikke afholden på sådan en martyr-agtig fordømmende overfor de der drikker alkohol måde, men hun drikker bare ikke alkohol punktum.

Jeg tror ikke hun har tal på hvor mange gange hun, med skepsis, overraskelse og undren, er blevet spurgt om "hvorfor hun dog ikke drikker alkohol"... Det gør hun bare ikke, og jeg ved faktisk ikke hvorfor hun ikke gør det. Jeg er også ligeglad. Det gør ikke min fest dårligere. Faktisk bliver festen som regel bedre, når hun er med, for qua sit manglende indtag af alkohol, så er hun faktisk både i stand til at holde gang i festen til utroligt sent, eller tidligt -om man vil... OG køre hjem efterfølgende...

Men den er sikker hver gang: "hvorfor drikker du dog ikke alkohol???"

Jeg tror, som pendent til "hvorfor drikker du ikke alkohol" -spørgsmålet, at jeg med overraskelse i stemmen vil til at spørge ikke-rygere og "hvorfor de dog ikke ryger???"

Svarene vil formentlig strække sig fra: "fordi det lugter, er ulækkert og usundt" til "fordi det lugter, er ulækkert og usundt" -og dét er alkohol i hvertfald ikke!

Ikke fordi jeg er pro. rygning, bestemt ikke. Jeg er nok én af de mest fanatiske ikke-rygere, med ex.-ryger i acendant. Bare spørg "ham", eller min mor -for den sags skyld...

Jeg er nok mere pro. "minding my own buisness"

Jeg kan alligevel ikke lade være med at undre mig over de ting man finder socialt acceptable og socialt normale, og i Danmark (og sikkert også en del andre lande) er det åbenbart blevet mere socialt acceptabelt at drikke alkohol end IKKE at drikke alkohol, hvilket man kan undres over, dersom næsten 3000 dør årligt af alkoholindtag. Tallet kan selvfølgelig ikke hamle på med de ca. 14000 dødsfald som er forårsaget af rygerelaterede sygdomme.

MEN man hører dog sjældent, at "familien gik i opløsning fordi h*n røg som en skorsten", hvorimod "familien gik i opløsning, fordi h*n drak som et hul i jorden" er en sætning der er mere hyppig. -men hvem ved... måske bliver et overdrevnt forbrug af Grøn Look det nye skilsmisse-sort... -og her kunne jeg i øvrigt skrive mange linjer om mentholcigaretter... altså hvem er det lige man prøver på at narre? Næææ, den dag man opfinder cigaretter med brun sovs-smag, eller BACON-smag, SÅ kan det være jeg vil genoptage min karriere som ryger. Men KUN hvis tyggegummiet med hhv brun sovs-smag og baconsmag lader vente (yderligere) på sig...
Du får ikke en friskere ånde af at ryge mentholcigaretter og skylle ned med Branca Mentha...

Godt nytår
-og pas på øjnene!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar