lørdag den 7. november 2020

Pandemi(n) bare...

Da COVID-19 brød ud i foråret 2020 var stemningen vekslende mellem panisk og ligeglad i det ganske danske land. Men uanset hvad, så var der godt salg i toiletpapiret!


Men som de hvide telte til podning poppede op rundt omkring, begyndte de fleste af os at se alvoren i øjnene.


Så kom sommeren, og alt gik lidt i glemmebogen.

Folks ferieaktiviteter blev begrænset til indenrigsferier for de fleste, men fraset det, så er mit indtryk, at sommeren forløb i nogenlunde fred og fordragelighed.


Set inde fra den anden side af disken, altså set fra en offentligt ansat sundhedspersons vinkel, så var de fleste afdelinger i hvert fald nogenlunde tilbage til normal drift og produktion, som det så lidet flatterende hedder i vores verden, hvor vores kerneopgave er at passe og pleje syge mennesker... drift og produktion!


Nu er det blevet efterår, og COVID-19 er, som alle os andre, retur fra sommerdvalen, og i fuld vigør med fornyede kræfter, og også i en sådan grad, at JEG er blevet indkaldt til at aftjene min værnepligt i pandemiregimentet, hvor jeg ellers var en del af reserven...


Jeg meldte mig frivilligt i foråret, fordi jeg var sikker på, at verdens undergang var lige om hjørnet, og det skulle jeg i hvert fald gøre mit til ikke blev aktuelt.

Jeg har slet ikke tid til nogen apokalypse endnu!

Især ikke nu jeg har opdaget at bananer og mandler udgør en fremragende morgenmad. Jeg har også adskillige flasker champagne og vin, som jeg endnu ikke har fået drukket. Så en verdensundergang ville passe mig utroligt dårligt 


Væbnet til tænderne med et friskt kursus i håndtering af smittede patienter, var jeg kampklar til sidste blodsdråbe - eller aerosol-partikel...


Men den dag kom aldrig, formentlig fordi nationens beboere, på trods af en vis slåen sig i tøjret, trods alt formåede at holde virus i ave.


I mellemtiden har nogle af nationens beboere, formentlig dem der allerede har klaret sidste bane i Candy Crush, og derfor er begyndt at kede sig endnu mere, fået den opfattelse, at COVID-19 er en kæmpe sammensværgelse, som i øvrigt slet ikke er så slem eller farlig. 

Ja, måske eksisterer den ikke engang!

De råber og skriger efter evidens, på det ene og det andet, mens de med en ildhu, man kun ser ved buffeten i Bilka, når pensionisterne er til 10 kroners-morgenmad, samtidig surfer i alle mulige og især umulige shjørner og kroge af internettet, og finder mere eller mindre saglige artikler, der understøtter lige netop den teori, der stemmer overens med den overbevisning de har fået etableret i hovedet, skabt på baggrund af lige dele dumhed, kedsomhed og arrogance...


På tirsdag kl 8:00 skal jeg stemple ind på et af pandemiafsnittene på Aalborg Universitetshospital.

Der skulle nemlig, efter sigende, befinde sig patienter, der rent faktisk er syge af COVID-19, selvom den ikke eksisterer, eller er farlig...

(Og vi ved jo hvordan det danske hospitalsvæsen faldbyder indlæggelserne nu om stunder, så det er nok blot en flok pyller-røve, der har checket sig ind på et medicinsk spa-ophold, for at få et sengebad p skatteydernes regning)...

Men TÆNK nu hvis de der er indlagte, rent faktisk er ægte syge, og dét er årsagen til de er på et SYGEhus? TÆNK hvis de endda er ægte syge af COVID-19, og dét er årsagen til de er på pandemiafsnittet?

TÆNK lige hvis det forholdt sig sådan!


Jeg er i hvert fald meget spændt på at se om jeg blot er en statist i århundredets største reality show med skjult kamera, som i grove træk er det de selvbestaltede COVID-19 eksperter påstår, efter at have studeret i flere måneder på University of Google.


Jeg føler, at de der ikke mener vi skal tage det her alvorligt, direkte siger, at det stykke arbejde jeg skal gøre fra på tirsdag, hvor jeg i øvrigt bliver præsenteret for en helt ny vagtplan formentlig med blandede vagter i 3 holdsskift, som på ingen måde tager hensyn til mit liv og min hverdag, fordi vi befinder os i en kritisk situation, hvor undtagelsestilstanden ligger og ulmer under vores fødder, er decideret tåbeligt og unødvendigt.

-og det er skam ikke fordi jeg hyler over den pænt store indgriben i min hverdag, for jeg har jo selv meldt til det!

MEN set i lyset af hvordan øvrige befolkning skaber sig! Ja! SKABER sig over at der er sket nogle få ændringer i deres liv, og her tænker jeg selvfølgelig ikke på de forretnings- og erhvervsdrivende, der i høj grad lider under det her (så hjernedød og uempatisk er jeg jo heller ikke - trods alt), men jeg tænker selvfølgelig på den kategori af Facebook-krigerne, og deres konstante palaver om dit og dat, og her har jeg hverken skelnet mellem dit eller dat, men helt ukritisk har kørt alt deres bull shit over én kam!

-så står jeg overfor en gennemgribende ændring i både mit arbejdsliv og privatliv, som medfører, at jeg endnu engang må trække i alle de tråde jeg har i mit netværk, som heldigvis er stærkt og tæt, for at jeg kan få mit liv til at hænge sammen, mens jeg forsøger at hjælpe folk der er i nød, på baggrund af en sygdom, som mange ikke anerkender alvorligheden af!


Nogen skulle få hovedet ud af egen røv, glæde sig over vi trods alt har så gode vilkår som vi har - og i øvrigt snøre kagehullet!




 

1 kommentar: